حلال چیست ؟

حلال چیست ؟

حلال های شیمیایی چیست؟

حلال  به ماده ای اطلاق می شود که قابلیت حل کردن یک ماده دیگر را در خود دارد.

آب بزرگترین و طبیعی ترین و پر کاربرد ترین حلال در دنیا میباشد . آب مقطر روشان دیونیزه و فوق خالص یکی از پرمصرف ترین آب ها برای انواع کارها .

حلال های شیمیایی عموما در دمای محیط مایع هستند اما به صورت جامد (حلال های یونی) یا گاز(کربن دی اکسید) نیز وجود دارند. حل کردن یک ماده در یک ترکیب دیگر می تواند با هدف های متفاوتی صورت گیرد، تنظیم ویسکوزیته، تغییر در خواص دمایی، زدودن یک ماده از روی یک سطح خاص، استخراج یک ماده و… از جمله کارکردهای یک Solvent می تواند باشد.

نوع حلال باید بر اساس نوع حل شونده و هدفی که از این کار داریم انتخاب شود، انتخاب حل کننده قطبی برای یک ماده غیر قطبی کاری اشتباه است و اگر قصد داریم که محلول حاصل را در یک واکنش شرکت بدهیم باید به اثرات و واکنش های انجام شده توسط خود حلال نیز توجه داشته باشیم. در ادامه به دسته بندی حلال ها و انواع آنها خواهیم پرداخت.

تقسیم بندی حلال ها:

حلال ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

حلال های قطبی و غیر قطبی (Polar & non-polar solvents)

مولکول قطبی به مولکولی گفته می شود که در ساختار خود دارای دو مرکز یا قسمت با بارهای متفاوت (مثبت و منفی) باشند. ترکیبات قطبی قابلیت حل کردن سایر ترکیبات قطبی را در خود دارند. مولکول های خیلی متقارن (همانند بنزن) و هیدروکربن های آلیفاتیک (مانند بنزن) به عنوان مواد غیر قطبی شناخته می شوند. دی متیل سولفوکسید،کتون ها، استرها و الکل ها به عنوان مواد قطبی شناخته می شوند.

حلالیت:

از مهمترین ویژگی حلال ها که در تاثیر آنها بر سلامتی قابل توجه است. (نفوذ به پوست)

منظور از حلالیت قابلیت حل کردن چربی هاست.

در واقع قدرت یک حلال به عنوان یک ماده بیهوش کننده یا

عامل چربی زا به حلالیت در چربی آن بستگی دارد.

قابلیت انفجار و اشتعال:

قابلیت اکثر حلال ها به حدی است که می توان از آن به عنوان سوخت استفاده کرد.  البته برخی حلال ها نظیر هیدروکربن های هالوژنه غیرقابل اشتعال هستند و به عنوان خاموش کننده در کپسول های اطفاء حریق بکار می روند.

انجمن بین المللی جلوگیری از آتش سوزی درجه اشتعال برای این مواد را با کدهای صفر(بی خطر) تا چهار(بسیار خطرناک) بیان نموده است.

قابلیت تبخیر یا فراریت:

فراریت عبارتست از تمایل یک مایع به بخار شدن یا تشکیل گاز

 

آب مقطر

آب مقطر که به انگلیسی distilled water گفته میشود،آبی است که ناخالصی آن  به دستگاه های مختلف گرفته شده باشد.

آب مقطر

روش‌های مختلفی برای تولید آب مقطر وجود دارد:

جوشاندن و تقطیر کردن – در این شیوه آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می‌دهند. دمای جوش در آب چکیده پایین‌تر از آب معمولی است.
عبور آب از روی رزین
تصفیه بوسیله فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر
البته می‌توان روش‌های بالا را با هم یا جدا از هم استفاده نمود.https://rushanwater.ir/
تولید آب مقطر شرکت آراز دادبه راد به صورت عمده و جزئی با قیمت مناسب و کیفیت تضمینی صورت می پذیرد.در این مجموعه فرایند تولید مبنی بر سیستم تقطیر استوار بوده و آب از جریان ناخالص تبخیر شده و در جریان خالص کندانس میشود ، از مزایایی که این طرح نسبت به فرایند RO یا DRO دارد میتوان به ساختار دستگاه ها و فناوری بسیار بالاتر از نسبت به دستگاه های تصفیه اشاره نمود بطوری که رقیب قدرتمندی نسبت به تمامی سیستم ها میباشد . از ویژگی های این سیستم میتوان عدم نیاز به فیلتر های غشایی و آثار باقی مانده آن در آب تصفیه شده (مخصوصا رزین های مورد استفاده در سیستم یونیزه )را نام برد.

ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی:

pH آب مقطر خنثی و در حدود ۷ می‌باشد.
رسانایی ویژه آب مقطر (عکس مقاومت) بسیار کم است. زیرا رسانایی الکتریکی آب با انحلال نمک‌ها در آن افزایش می‌یابد.
دمای جوش آن به دلیل خالص بودن پایین‌تر از آب‌های طبیعی می‌باشد.
به علت عدم وجود مواد محلول، خاصیت خورندگی ندارد.
آب مقطر همانند آب معمولی، نوشیدنی مطلوب و گوارایی نیست و طعم خود را به دلیل حذف یون‌های موجود، از دست داده‌است