آب مقطر فوق دیونیزه روشان Ultrapure water (Di-Deggassed) که یا نام علمی clinical laboratory reagent water شناخته میشود با جدیدترین و کامل ترین روشهای تولید آب مقطر برای مصارف حساس در زمینه آزمایشگاهی و صنعتی تولید شده و با کمتریم هدایت الکتریکی و TDS , ph استاندارد و عاری از میکروارگانیسم ها و پروتئازها ،کربن ارگانیک میباشد.در این مجموعه فرایند تولید مبنی بر سیستم تقطیر استوار بوده و آب از جریان ناخالص تبخیر شده و در جریان خالص کندانس میشود .

از مزایایی که این طرح نسبت به فرایند RO یا DRO دارد میتوان به ساختار دستگاه ها و فناوری بسیار بالاتر ، نسبت به دستگاه های تصفیه اشاره نمود بطوری که رقیب قدرتمندی نسبت به تمامی سیستم ها میباشد . از ویژگی های این سیستم میتوان عدم نیاز به فیلتر های غشایی و آثار باقی مانده آن در آب تصفیه شده (مخصوصا رزین های مورد استفاده در سیستم یونیزه )را نام برد.

فرایند تقطیر ، آب را از نظر کیفی از اجزا و ناخالصی های خارجی تمیز میکند و خواص دارویی بدست می آورد ، از نظر ترکیب شبیه آب باران است و در بدن به عنوان یک حلال عمل میکند . مانند آهنربای قدرتمند مواد مضر را جذب می کند و از طریق کلیه آنها را دفع میکند.

موارد مصرف :

بسیاری از اتوکلاوها برای استریل کردن تجهیزات و لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرند که با قرار دادن آن‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (بسته به حجم بار و محتویات) در معرض بخار اشباع ۱۲۱ درجه سلسیوس (۲۴۹ درجه فارنهایت) این کار انجام می‌شود.

 

پیشنهاد های ویژه

آب مقطر فوق خالص و فق دیونیزه یک بار تقطیر

آب مقطر فوق خالص دیونیزه دوبار تقطیر

آب مقطر روشان
آب مقطر روشان

همه چیز در مورد بن ماری آزمایشگاهی با آب مقطر

بن ماری آزمایشگاهی وسیله‌ایست که ترجمه ی آن به زبان فارسی تحت عنوان “حمام آب مقطر” یا “حمام آزمایشگاهی” شناخته شده است. علت این نام‌گذاری آن است که بن ماری همچون یک حمام گرم پر از آب عمل کرده و منجر به ذوب شدن مواد می‌گردد. این وسیله یکی از پرکاربردترین وسایل آزمایشگاهی است. در این مقاله در مورد بن ماری آزمایشگاهی و نکاتی که باید در حین استفاده از آن رعایت کرد، صحبت خواهیم کرد.

نکات مهم در هنگام استفاده از بن ماری آزمایشگاهی

  • یکی از مهمترین نکات در هنگام استفاده از بن ماری این است که اولاً نباید بن ماری بدون وجود آب روشن گردد و ثانیاً شما مجاز هستید که تنها از آب مقطر دو بار تقطیر برای پر کردن بن ماری استفاده کنید.
  • آب داخل این دستگاه باید به صورت مرتب و در صورت امکان روزانه تعویض گردد.
  • جهت جلوگیری از خراب شدن دستگاه، المنت های حمام آب باید به صورت مرتب و در صورت امکان هفتگی تمیز شود تا جرمی بر روی آن باقی نماند.
  • هیچ گاه دستگاه بن ماری آزمایشگاهی را در مقابل کولر و جریان باد تند قرار ندهید.
  • حجم آب داخل دستگاه را باید بر اساس آنچه در دفترچه ی راهنمای آن نوشته شده است، در نظر بگیرید. حجم کمتر یا بالاتر آب مقطر می تواند منجر به آسیب رساندن به دستگاه شده و ممکن است دستگاه به صورت نرمال خود کار نکند. به صورت معمول، سطح آب می بایست بین ۴ تا ۵ سانتی متر از بالای تانک قرار گرفته در داخل بن ماری فاصله داشته باشد.
  • هیچ گاه از سفید کننده، اسید و نمک غلیظ، آب یونیزه شده یا محلول های دارای مقدار کلر بالا در بن ماری آزمایشگاهی استفاده نکنید.
  • محیطی که بن ماری آزمایشگاهی قرار است در آن قرار گیرد، باید از خطر اشتعال دور باشد.

کاربرد بن ماری آزمایشگاهی

کاربرد این وسیله در آزمایش‌های مختلف سرم‌شناسی، دارویی و آزمایشات انکوباسیون صنعتی است. همچنین این دستگاه دارای یک مخزن است که می‌تواند برای ذوب کردن مواد منجمد شده مانند فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار گیرد. با برداشتن درپوش این دستگاه می‌توانید مواد شیمیایی منجمد مورد نظر خود را در داخل جایگاه مخصوص قرار دهید. در زیر این جایگاه یک تانک برای آب وجود دارد.

استفاده در دستگاه اتوکلاو

از بخار آب مقطر برای استریل کردن ابزارهای پزشکی و دندان پزشکی استفاده می شود. این ماشین در ابعاد گوناگون در کلینیک ها و بیمارستان ها وجود دارد و از اهمیت بسیار ویژه ای برای سلامتی بیماران برخوردار است. به همین دلیل آب مقطری که در دستگاه استفاده می کنند باید بسیار خالص باشد.

آب مقطر مورد استفاده در اتوکلاو به دلایل زیر باید از کیفیت بهتری برخوردار باشند:

  1. افزایش طول عمر اتوکلاو
  2. کاهش هزینه نگهداری اتوکلاو
  3. افزایش طول عمر وسایلی که استریل می شوند.

    آب مقطر چیست و چه تفاوتی با دیگر آب ها دارد ؟

    مهمترین مایع روی زمین آب  است و همچنین یک حلال جهانی است ، بدون آب انسان و موجودات نمیتوانند زنده بمانند ، همه از آب برای بسیاری از فعالیت های روزانه استفاده میکنند .

    ولی باید در این نکته مهم را در نظر داشت که هر جا برای دستگاه یا فعالیت خاصی احتیاج به آب هست باید از آب مقطر استفاده کرد ، این یک قانون برای بدست آوردن کیفیت ،  ماندگاری و سلامت دستگاه ،جلوگیری از خسارات بعدی است .

    آب مقطر بطور کلی چه آبی است ؟

    آب مقطر یک نوع از آب است که بر اثر فرایند تقطیر ، و یا دستگاه آلات پیشرفته و سیستم های دیگر که البته مثل سیستم تقطیر نیستند ولی آبی نزدیک به آب تقطیری میدهند تولید و ناخالصی های خود را از دست میدهد.

    در حقیقت آب با استفاده از سیستم های مختلف خالص و جوشانده و تقطیر میشود و در پایان با حذف گازها و مواد معدنی و مواد آلی و تمامی ذرات معلق درون آب ، آب مقطر فوق خالص به دست می آید.

    این آب بسته به سیستم به کار رفته میتواند به TDS  یک و به طور عامیانه صفر برسد ، در نتیجه تقریبا هیچ املاح معدنی در آن وجود نخواهد داشت و از این آب برای مصارف گوناگون و مهمی استفاده شود .آب مقطر که در انگلیسی به آن Distilled water گفته میشود اولین و پرمصرف ترین حلال در مصارف ، صنایع ، تولیدات گوناگون بحساب می آید.