آب مقطر فوق دیونیزه روشان Ultrapure water (Di-Deggassed) که یا نام علمی clinical laboratory reagent water شناخته میشود با جدیدترین و کامل ترین روشهای تولید آب مقطر برای مصارف حساس در زمینه آزمایشگاهی و صنعتی تولید شده و با کمتریم هدایت الکتریکی و TDS , ph استاندارد و عاری از میکروارگانیسم ها و پروتئازها ،کربن ارگانیک میباشد.در این مجموعه فرایند تولید مبنی بر سیستم تقطیر استوار بوده و آب از جریان ناخالص تبخیر شده و در جریان خالص کندانس میشود .

از مزایایی که این طرح نسبت به فرایند RO یا DRO دارد میتوان به ساختار دستگاه ها و فناوری بسیار بالاتر ، نسبت به دستگاه های تصفیه اشاره نمود بطوری که رقیب قدرتمندی نسبت به تمامی سیستم ها میباشد . از ویژگی های این سیستم میتوان عدم نیاز به فیلتر های غشایی و آثار باقی مانده آن در آب تصفیه شده (مخصوصا رزین های مورد استفاده در سیستم یونیزه )را نام برد.

فرایند تقطیر ، آب را از نظر کیفی از اجزا و ناخالصی های خارجی تمیز میکند و خواص دارویی بدست می آورد ، از نظر ترکیب شبیه آب باران است و در بدن به عنوان یک حلال عمل میکند . مانند آهنربای قدرتمند مواد مضر را جذب می کند و از طریق کلیه آنها را دفع میکند.

آب مقطر

موارد مصرف :

رقیق سازی الکل اتانول – آزمایشگاه های کنترل کیفی (QC-QA) – GC – LC/MS – ICP/MS – HPLC -مراکز تحقیقاتی و توسعه – (R&D ) – سم شناسی – غذا و دارو – استاندارد – پتروشیمی – صنایع دارو سازی – اتوآنالازیر های بیوشیمی – آزمایشگاه های تخصصی – سیستم میکروالکتروفور – PCR – کشت سلولی – مولکولی – ساخت نانو ذرات – مدارات الکترونیک ابررسانا – هوا فضا آیتیک – بافر کنترل – نانو تکنولوژی – لیزر – آزمایشات طبی ، شیمیایی ، صنعتیواکنش های شیمیایی صنعتی – خنک سازی ماشین آلات صنعتی – تولید آب اسید ، رادیات ،شیشه شور – صنعت حلال سازی  – تهیه عرقیجات – آب آکواریوم – تهیه عطر و اسانس – دستگاه رطوبت ساز – آبکاری و شستشوی قطعات – آب خنک کننده کوره القایی – تجزیه ادرار و مدفوع – انگل شناسی – شستشوی وسایل و ظروف – آنادایز آلومنیوم -بافو کنترل – بیو شیمی – بخش هورمون شناسی – دندانپزشکی – تهیه محلول – استفاده در بن ماری – آزمایشات سرلوژی – بخش آزمایشگاهی – هماتولوژی – میکروبیولوژی – ایمونولوژی – بافت شناسی و …

 

پیشنهاد های ویژه

آب مقطر فوق خالص و فق دیونیزه چهار بار تقطیر

آب مقطر فوق خالص دیونیزه دوبار تقطیر

آب مقطر روشان
آب مقطر روشان

موارد مصرف آب مقطر فوق خالص

آب مهمترین مایع روی زمین است و همچنین یک حلال جهانی است. بدون آب، انسان نمی تواند زنده بماند. هر کس از آب در بسیاری از فعالیت های روزانه استفاده می کند که شامل موارد بسیاری است ولی برای استفاده های ویژه باید از آب مقطر خالص استفاده شود.

اما نوعی که برای همه انواع فعالیتها مناسب است، آب مقطر است.

آب مقطر و یا که ممکن است برخی آن را آب خالص نام ببرند، آبی است که از طریق فرایند تقطیر، در آن آب جوش داده شده است و سپس بخار حاصل آن را به یک ظرف تمیز به مایع تبدیل می کند.

این فرایند ناخالصی ها را در آب حذف می کند و تنها خالص ترین آب است. بیمارستان ها برای بسیاری از مصارف خود از آب مقطر پزشکی استفاده می کنند.

موارد ذکر شده در بالا برخی از کاربردهای اولیه آب مقطر می باشد. در اینجا برخی از کاربردهای را اشاره میکنیم:

۱- تجهیزات پزشکی
۲- استریلیزاسیون ابزار
۳-مورد استفاده برای تأخیر در روند پیری
۴- کمک به بهبود بیماری
۵-روش های پزشکی
۶- در تهیه غذا
۷- در ازمایشگاه جهت تست بر روی آزمایش
۸-جلوگیری از بیماری ها
۹- در وسایل خانگی نظیر اتو و اتو پرس
۱۰- جهت استفاده در آکواریوم
۱۱- جهت پرورش گل های زینتی
۱۲-جهت شستشوی ظروف ازمایشگاهی
۱۳- درمان برخی بیماری ها مانند گرفتگی مفاصل و دیابت نوع دو
۱۴- پرورش جلبک
۱۵-خنک کنندگی چیلر لیزر
۱۶- رادیاتور انواع خودروها و ماشین ها

تقطیر از روند بازیافت آب در طبیعت تقلید میکند که به عنوان چرخه هیدرولوژیک شناخته می شود . دستگاه های تقطیر آب خانگی دارای یک محفظه هستند که در آن آب تبخیر می شود و در ظرف دیگر بخار آب جمع شده و به مایع تبدیل می شود .

این آب به دلیل خلوص بالا اولین آنتخاب آزمایشگاه و داروخانه ها است . دستگاه تقطیر ۹۹/۹ % مواد معدنی محلول ، باککتریها و مواد شیمیایی را از آب خارج میکند .در فرایند تقطیر مواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم ، سدیم همراه با آلاینده های مضر از آب خارج میشود و آب مقطر میشود.

تقطیر یک روش قدیمی تصفیه آب است ، با این حال یک فرایند نسبتا پیچیده است و انجام آن در خانه بدون دستگاه تقطیر بسیار دشوار است .

آب منافع زیادی برای سلامتی ما دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم :

مفاصل را روان میکند.

مانع گرم شدن بیش از حد بدن می شود.

از سلول ها و اندام های حیاتی محافظت می کند.

مواد زائد بدن را دفع می کند .

مواد مغذی را حل میکند.

آب در داخل سلول ها و بافت ها حرکت میکند تا غلظت املاح را متعادل کند و هموستاز یا متعادل را حفظ کند ، آب یا در داخل سلول و یا در خارج از سلول وجود دارد .

آب به عنوان بزرگترین حلال در جهان شناخته می شود ، در تولید و پزشگی و در روز مره همه و همه یک نیاز است و امروزه در بیشتر موارد برای بدست آوردن کیفیت مطلوب از آب مقطر استفاده می شود .

تاریخچه استفاده از آب مقطر

مردم حد اقل از سال 200 میلادی در حال تقطیر آب آشامیدنی از آب دریا بوده اند . با این حال مورخان معتقدند که تقطیر آب قبل از این هم رایج بوده ، زیرا ارسطو به تقطیر آب در meteorologica اشاره کرده است .

در دنیای مدرن آب مقطر به طور منظم برای کنترل ترکیبات حلال در آزمایشگاه استفاده میشود . معمولا از آب مقطر برای آب آکواریوم نیز استفاده میشود تا از ورود آلاینده ها و میکروارگانیسم ها موجود در آب لوله کشی جلوگیری شود.

رطوبت سازها و اپراتورهای دستگاه لیزر از کاربرد آب مقطر سود می برند زیرا منجر به تجمع و رسوب مواد معدنی در دستگاه ها نمیشود . کشتی های اقیانوس پیما به طور معمول آب دریا را تقطیر می کنند تا آب آشامیدنی تولید کنند.

آب مقطر همان آب تصفیه شده است ؟

آب فاقد هرگونه ناخالصی را آب تصفیه شده گویند . برای دستیابی به تعریف قانونی آب تصفیه شده ناخالصی های آب باید حذف شوند و یا به سطح بسیار پایین برسند . بار ناخالصی مواد جامد محلول در آب تصفیه شده نمیتواند بیشتر از ده قسمت در میلیون باشد و آبی که این آستانه را براورده میکند ذاتا از خلصی بالاتری نسبت به آب چمه ،آب لوله کشی یا آب فیلتر شده برخوردار است.

هنگتمی که بحث در مورد تمیز ترین آب موجود در جهاناست میتوانید آب مقطر را نام ببرید. اگر میخواهید آب تمیز و تا حدی سالم بنوشید آب مقطر های با قابلیت شرب روشان فوق العاده ای است. این آب برای شما بسیار مناسب است به شرطی که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید . مهم ترین گزینه آب تمیز سالم و استریل بدون هیچ املاح و مواد سمی و مواد مضر آلی ، آب مقطر روشان میباشد. 

آیا میتوان آب مقطر بنوشیم ؟

این آب یکی ازخالص ترین اشکال آبی است که میتوانید بنوشید ، باکتری ها و مواد محلول مانند سرب یا آرسنیک در صورت عدم از بین رفتن حین تصفیه سلامتی شما را به خطر می اندازد . در چنین مواردی مزایای آب مقطر بسیار بیشتر است زیرا افراد که سعی در محدود کردن مصرف سدیم و کلسیم دارن میتوانند از مزایای آب مقطر بهره مند شودند.

آب مقطر روشان

از طرف دیگر محتوای مواد معدنی در آب برای ورزشکاران و یا کسانی که بیمار هستند مفید است ، عرق کردن شدید ورزشکاران، آنها به سرعت الکترولیت های بدن را از دست میدهند ،برای هیدراته ماندن ، نوشیدن آب همراه با مواد معدنی یا یک نوشیدنی ورزشی با الکترولیت اضافه شده ممکن است به سلامتشان کمک نکند .

مزایای استفاده از distilled water

۹۹.۹۹ % از مواد جامد محلول و باکتری های مضر در آب حذف شده اند

  • هیچ ماده شیمیایی در این آب وجود ندارد
  • فاقد سدیم و کلسیم اضافی است
  • از ایجاد رسوب در وسایل جلوگیری میکند

نوشیدن آب مقطر چه مزایای بالقوه ای دارد

  • پاکسازی بدن با آب خالص
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری
  • کاهش خطر مصرف مواد شیمیایی مضر

موارد کاربرد شگفت انگیزه آب مقطر 

باید گفت آب مقطر برای مواردی که خالص بودن آب شرط اصلی باشد ایده آل است . نکته مهم  اینست که هر دستگاه یا فرایندی که در آن باید آب استفاده شود برای بدست آمدن نتیجه مطلوب و صحیح و جلوگیری از خرابی دستگاه یا فرایند الزاما باید از آب مقطر فوق خالص و فوق دیونیزه روشان استفاده کنید.

ابزار و روشهای پزشکی

بیمارستان ها برای جلوگیری از آلودگی و عفونت، باید تجهیزات را همواره تمیز و استرلیزه نگه دارند. دستگاه های دیالیز کلیه از آب فوق العاده خالص برای تصفیه مواد زائد خون استفاده می کنند.

تست های آزمایشگاهی

هیچ چیزی در آزمایشگاه ها با آب مقطر واکنش نشان نمی دهد یا بر آن تأثیر نمی گذارد.

 آرایشی و بهداشتی

در تولید ،آب مقطر به دلیل خالص بودن همیشه یکی از مواد اولیه تولیدکنندکان مرطوب کننده، دئودورانت یا شامپو است.

دستگاه های مختلف

از آنجا که آب مقطر فاقد هرگونه مواد معدنی است باعث خوردگی قطعات موتور فلزی و تداخل باتری نمی شود.

سختی آب مقطر

سختی آب، اصطلاحی است که میزان املاح موجود در آب را نشان می دهد. از آنجایی که آب مقطر، از تقطیر آب معمولی تهیه می شود و عاری از هرگونه ناخالص است بنابراین سختی آن برابر صفر است.

کاربرد  در آزمایشگاه

همواره آب مقطر کاربرد بسیار زیادی در آزمایشگاه های مختلف دارد. آب مقطر یک جز اساسی در انجام آزمایش های مختلف است. اگر آب مورد استفاده در آزمایشات مختلف ناخالصی داشته باشد، نتایج آزمایش دچار خطا و اشتباه خواهد شد. برخی از کاربرد هارا  در آزمایشگاه عبارتند از:

  • استفاده در آزمایش تیتراسیون
  • شست و شوی ابزار آزمایشگاهی
  • اندازه گیری الکترولیت
  • تهیه معرف ها و محلول ها
  • ساخت محیط کشت
  • ساخت محلول های مورد نیاز
  • شستشو و استریل ابزار پزشکی
  • استفاده به عنوان آب باطری

فرمول آب مقطر

فرمول آب مقطر، مانند آب معمولی H۲O است. تنها تفاوت آب مقطر با آب معمولی، نداشتن هیچ گونه ناخالصی است. آب مقطر کاملا خالص و عاری از هرگونه ناخالصی است.