آب مقطر فوق دیونیزه روشان Ultrapure water (Di-Deggassed) که یا نام علمی clinical laboratory reagent water شناخته میشود با جدیدترین و کامل ترین روشهای تولید آب مقطر برای مصارف حساس در زمینه آزمایشگاهی و صنعتی تولید شده و با کمتریم هدایت الکتریکی و TDS , ph استاندارد و عاری از میکروارگانیسم ها و پروتئازها ،کربن ارگانیک میباشد.در این مجموعه فرایند تولید مبنی بر سیستم تقطیر استوار بوده و آب از جریان ناخالص تبخیر شده و در جریان خالص کندانس میشود .

از مزایایی که این طرح نسبت به فرایند RO یا DRO دارد میتوان به ساختار دستگاه ها و فناوری بسیار بالاتر ، نسبت به دستگاه های تصفیه اشاره نمود بطوری که رقیب قدرتمندی نسبت به تمامی سیستم ها میباشد . از ویژگی های این سیستم میتوان عدم نیاز به فیلتر های غشایی و آثار باقی مانده آن در آب تصفیه شده (مخصوصا رزین های مورد استفاده در سیستم یونیزه )را نام برد.

فرایند تقطیر ، آب را از نظر کیفی از اجزا و ناخالصی های خارجی تمیز میکند و خواص دارویی بدست می آورد ، از نظر ترکیب شبیه آب باران است و در بدن به عنوان یک حلال عمل میکند . مانند آهنربای قدرتمند مواد مضر را جذب می کند و از طریق کلیه آنها را دفع میکند.

موارد مصرف :

رقیق سازی الکل اتانول با ابزاری مهم بنام آب مقطر

 

پیشنهاد های ویژه

آب مقطر فوق خالص و فق دیونیزه چهار بار تقطیر

آب مقطر روشان

رقیق سازی الکل اتانول ۹۶  درصد با آب مقطر فوق خالص روشان  برای مصارف گوناگون چه نکاتی را باید مد نظر قرار بدهید .پس قبل از هر کاری مطالب زیر را به صورت کامل مورد مطالعه قرار بدهید.

با شروع همه گیری بیماری کرونا استفاده از الکل اتانول برای ضد عفونی متداول دست ها بسیار بیشتر از قبل به چشم آمده و به صورت یک امر روزمره مورد نیاز سئوال هایی دز ذهن همه به وجود آمده که برای بدست آوردن الکلی با کیفیت چگونه باید الکل اتانول اتانول را به درصد مورد نیاز برسانیم.

چند سئوال مهم

چگونه محلول ضد عفونی مناسب بسازیم؟

چگونه محلول ضد عفونی شفاف و خوش بو بسازیم؟

نکته بسیار مهم : برای رقیق سازی الکل اتانول فقط و فقط باید از آب مقطر فوق خالص و فوق دیونیزه روشان استفاده کنید ، زیرا به علت دارا بودن خلوص بسیار بالا و عاری از هر گونه ناخالصی جامد (کلسیم و منیزیم و …) و مواد آلی کربن و کلر و … می باشد و ازون تراپی و UV و استریل شده است .

نمایشگر ویدیو

 
 
00:00
 
00:49
 
 

حالا شناخت الکل و رقیق سازی و ساخت ضد عفونی

الکل اتانول از چه زمانی شناخته شد ؟

اتانول از دوران باستان شناخته شده ،زیرا این ماده جزء اصلی مشروبات الکلی بوده . جداسازی آن به صورت اتانول نسبتا خالص احتمالا اولین بار توسط جابر بن حیان که  صنعت تقطیر  را گسترش داد انجام شده است ،البته بیشتر صحبت ها در این خصوص نشانه از دانشمند ایرانی ابوبکر زکریای رازی را دارد.

الکل اتانول چیست ؟

الکل اتانول یا الکل اتیلیک یا الکل میوه ترکیب شیمیایی با بوی خاصی میباشد که در بسیاری از نوشیدنی های الکلی وجود دارد ، این الکل همان ماده ای است که دارای خاصیت مست کنندگی است و در نوشیدنی های الکلی با درصد های مشخص یافت میشود . علاوه بر این در صنایه مختلف نیز بسیار حلال پر کاربردی می باشد و استفاده های فراوانی دارد .این کاربرد ها در رنگ سازی ، عطر سازی ، ادکلن سازی ، دارویی ،ساخت محلول های ضد عفونی کننده و غیره و همچنین به عنوان سوخت سبز برای برخی ماشین های جدید استفاده میشود.

چگونه الکل اتانول تولید میشود؟

مخمر نانوایی قارچی است که با جوانه زدن تکثیر میشود ، اگر این قارچ در مجاورت یک ماده قندی تخمیر شود موادی از خود خارج میکنند که خاصیت آنزیمی داشته و موجب دگرگونی قند میشود .در بین قندها فروکتوز یا قند میوه است که در میوه های شیرین وجود دارد که در بهترین حالت میتوان انگور را نام برد، که پس از تخمیر باعث ایجاد الکل و گاز CO2 (دی اکسید کربن ) میشود.

فرایند تولید الکل اتانول چگونه است ؟

مرحله اول تخمیر

اتانول در صنعت توسط فرایند تخمیر از متابولیسم گلوکز توسط گونه مخصوصی از مخمرتولید میشود . در این روش در سه مکانیسم تولید انجام میشود .

روش اول هوازی

در این روش روی مخزن ها باز بوده و مخمر به وسیله هوای زیاد تغذیه و با مواد مغزی خوراک دهی میشود

روش دوم روش بی هوازی

در این روش درب مخزن بسته میباشد و به وسیله شیر هوا گاز دی اکسید کربن تولید شده خارج و از ورود هوا جلوگیری میشود ، البته در این سیستم هم هر روز یک مرتبه درب ظرف باز میشود ، همزده میشود ، خوراک دهی میشود و دوباره درب مخزن بسته میشود.

روش سوم ترکیبی از دو استراتژی بالا

در این روش که بهترین روش تولید با بالاترین بازده در این سیستم شناخته میشود و نود درصد کارخانجات تولید کننده الکل اتانول از این سیستم بهره میبرند روش ترکیبی دو فرایند بالا میباشد . به صورتی که در ۲۴ ساعت اول روش هوازی با قند بالا و سرعت تکثیر زیاد میباشد ، سپس فرمول به صورت کامل ترکیب شده و با دادن خوراک بعد از ۴۸ ساعت درصد الکل به ۸ و در شرایط محیطی و دمایی مناسب ۱۲ درصد میرسد.

اینجا پایان مرحله تخمیر برای تهیه الکل اتانول بدون بو و با کمترین الکل های صنعتی میباشد ، چرا که از این زمان به بعد شروع تولید الکل های صنعتی در محلول سرعت بیشتری گرفته و کار جداسازی و رسیدن به خلوص بالا و گرید دارویی خوراکی ۹۶ بدون بو و طعم اضافی را سخت میکند .

تقطیر

مرحله دوم تقطیر

تقطیر یکی از مهمترین و متداول ترین روش های جداسازی است و اساس کارکرد آن بر توزیع اجزا بین دوفاز مایع و گاز میباشد . تقطیر از راه های متداول جداسازی مواد از یکدیگر بر اثر اختلاف دما و تفاوت نقطه جوش است .

برای جداسازی آب از الکل و شکستن آزئوتروپ دو گانه آب الکل احتیج به سه برج تقطر بلند و سه راکتور میباشد . در ستون اول که به ستون آب الکل معروف است بخش عمده الکل از آب جدا میشود و به ستون دوم هدایت میشود .در ستون دوم که معروف به ستون الکل صنعتی میباشد الکل صنعتی نقطه جوش سبک تر را در بالای برج و الکل اتانول را در نواحی بالای برج جدا میکنند و به برج سوم هدایت میکنند.در برج سوم که برج خلوص معروف میباشد فیوزل اویل (روغن الکل مخلوط با الکل های سنگین ) را در قسمت پایین برج و الکل اتانول ۹۶ درصد را در بالای برج جدا میکنند.

نکته بسیار مهم 

در روش های خانگی که امکانات بالا فراهم نیست که یک دیگ و یک ستون و یک کندانسور دارند ،دقیقا باید سه مرحله محلول جوشیده شود و در هر مرحله مقداری از شروع و مقداری از پایان جدا شود تا الکل های سبک مثل متانول که باعث کوری و دیگر مشکلات بدنی میشود جلوگیری شود و هم چنین الکل های سنگین که باعث بوی بد و طعم تلخ و همچنین عوارض سردرد و نارسایی کلیوی و کبدی را بهمراه دارد جلوگیری شود .

لازم به ذکر است خلوص بالای الکل نشانه از نداشتن الکل های سبک و سنگین نیست و فقط آزمایشات دقیق مثل نقطه جوش ، دامنه جوش ، دانسیته و کلی آزمایش دیگر میتواند خلوص الکل را نشان دهد.نوشیدن الکل اتانول  تاثیری در جلوگیری یا درمان کرونا (کوید۱۹) ندارد و میتواند باعث مسمومیت ، سیروزکبدی ، نا بینایی و حتی مرگ شود و برای رقیق سازی الکل اتانول   فقط از آب مقطر استفاده کنید .

لازم به ذکر می باشد این مطالب صرفا جهت اطلاعات شما عزیزان میباشد و برای بدست آوردن محصول مناسب از الکل اتانول شرکت های دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنید زیرا الکل های غیر استاندارد نیز از راه پوست جذب و بسیار خطر ناک می باشد .

آبمقطر روشان
distilled-water

چگونگی روقیق سازی الکل اتانول با  کیفیت استاندارد

نمایشگر ویدیو

 
 
00:00
 
00:59
 
 

الکل های موجود در بازار معمولا در خلوص ۹۶ و ۹۹ میباشند ، برای تهیه الکل طبی ۷۰ درصد (مخصوص محلول ضد عفونی کننده )باید ۱۰۰ گرم اتانول (۳ پیمانه) را با ۳۰ گرم آب مقطر(۱ پیمانه) ترکیب کرد .دقت کنید که از یک پیمانه برای این مرحله استفاده کنید .

در مرحله بعد به ازای هر یک لیتر یک درب گلسیرین بهداشتی و مقداری اسانس (به مقدار و بویدلخواه) و چند قطره رنگ خوراکی(معمولاآبی) برای تشخیص به محلول اتانول ۷۰ درصد اضافه کنید.

از این الکل فقط برای استفاده محلول ضد عفونی استفاده کنید و در شرایطی که محلول ضد عفونی استاندارد مورد تایید سازمان غذا و دارو در دسترس نیست ، تهیه و استفاده کنید و دور از دسترس کودگان و مواد آتش زا نگهداری کنید.تمامی این نکته ها به شما گفته شد تا در هنگام تهیه الکل اتانول سود جویان به شما الکل متانول و صنعتی ندهند که که بسیار خطرناک هست و از راه جذب پوست هم میتواند آسیب های خود را به بدن و سلامت شما برساند.

جوشاندن آب ، آب را تصفیه نمی کند !

جوشاندن آب میتواند به منظور حذف آلودگی های میکروبی ، ویروس و باکتری تا ۲۰ دقیقه انجام شود .املاح مضر آب از نیترات تا آرسنیک ، جیوه ، نیترات ، مواد سمی آلی و کلسیم و منیزیم و … با جوشاندن آب تصفیه نمی شوند ، برای این کار نیاز به دستگاه های پیشرفته تصفیه آب دارد ، دستگاه هایی که بالای ۹۵ درصد املاح آب را خذف می کنند.

چرا برای رقیق سازی الکل اتانول ۹۶  با آب مقطر فوق خالص روشان انجام می شود؟

آب مقطر یا همان آب فوق خالص تهیه شده با سیستم تقطیر آبی هست که در آن با سیستم های پیشرفته کلر و کربن آزاد و گازهای دیگر ، مواد آلی ، مواد معدنی و دیگر میکروارگانیسم های موجود در آن حذف شده و هیچ واکنشی با لکل اتانول نداده و در رنگ  و طعم آن بی اثر است و فقط غلظت آن را به درجه خلوص دلخواه میرساند.

نکته

برای این کار فقط از آب مقطر هایی که با قایلیت شرب باید استفاده کرد.آب مقطر ها بر دو سیستم تولید میشوند ، آب مقطر هایی که با سیستم رزینی دیونیزه میشوند و معمولا خوراکی نیستند و طعم تلخ دارند و آب مقطر هایی دکه با سیستم EDI تولید میشوند م قابلیت شرب دارند.آب مقطر های سیستم EDI به علت گرانی دستگاه بیشتر در کارخانجات دارویی و خوراکی که آب مقطر قابل شرب میخواهند استفاده میشوند.

آب مقطر فوق خالص و فوق دیونیزه شرکت روشان

آب مقطر های شرکت روشان که بهترین برای رقیق سازی الکل اتانول میباشد ابتدا تصفیه شده بعد با سیستم تقطیر جداسازی و یونیزه شده و سپس با سیستم EDI فوق  دیونیزه میشوند و بعد از عبور از خط UV استریلیزه شده و با دستگاه های تمام اتوماتیک بسته بندی میشود.